آشنایی با اورژانس 115

  کار اورژانس 115 چیست؟

 

وظيفه اورژانس پيش بيمارستاني رسيدگي به موارد فوريتهاي پزشكي و ارائه خدمات به مصدومين و بيماران اور‍ژانسي مي باشد.

 

emt-work

 

به چه مواردی فوریتهای پزشکی گفته می شود؟

بيماريها و حوادث اورژانس به مواردي اطلاق مي گردند که در صورت عدم ارائه به موقع اقدامات امدادي - درماني ، منجر به صدمات عضوي و يا جاني و نيز مشکلات رواني بيمار ميشود.

مثالهایی از موارد اورژانس:

 اورژانس هاي قلبي

احساس درد و سنگيني يا فشار در قفسه سينه و احساس سوزش در ناحيه پشت جناغ، مواردي است که ما را به درد با منشاء قلبي مشکوک مي نمايد.

از علائم همراه بيماري هاي قلبي ، تنگي نفس ناگهاني ، ضربان نا منظم قلب به شکل ناگهاني ، فشارخون بالا و يا افت فشار خون ،حالت تهوع و استفراغ،تعریق و سوزش معده و عدم هضم غذا مي باشد.

 اورژانس هاي تنفسي

يکي از نشانه هاي هشدار دهنده بيماري هاي تنفسي ، تنگي تنفس است. بايد توجه داشت که " تنگي نفس به معناي تنفس تند نيست" بلکه حالتي است که فرد در آن وضعيت به سختي و به شکل غير عادي تنفس مي کند.

 اورژانس هاي گوارشي

از مواردي که در بيماريهاي گوارشی، نياز به مداخله اورژانس دارد، مي توان به خونريزي هاي گوارشي ( استفراغ خوني يا مدفوع قيري شکل)، درد شکم به شکل حاد که با حساسيت شکم ، استفراغ و يا بي اشتهائي همراه است اشاره کرد. عوارض ناشي از ضربه هاي شديد به شکم نيز جزو موارد اورژانس تلقي مي شود.

 اورژانسهای زنان و زایمان

در خانم هاي باردار، هرگونه سقط، تشنج، فشار خون بالا به همراه تاري ديد و تورم دست و پا ، خونريزي هاي شديد و شروع دردهاي زايماني در صورتي که دسترسي به پزشک ميسر نباشد، به عنوان بيماري هاي اورژانس مطرح هستند.

 اورژانس هاي اعصاب

موارد زير در بيماري هاي اعصاب ، نياز به مداخله اورژانس دارند:

1- تشنج و حمله صرعي

2- سکته مغزي با علائم فلج اعضا، اختلال تکلم و موارد ديگر

3- اختلال سطح هوشياري

4-سردردهاي شديد و ناگهاني به همراه سفتي گردن و استفراغ مکرر

5- ضربه به جمجمه يا ستون فقرات به دنبال سقوط از بلندي ها و يا تصادف با خودرو

 اورژانسهای محيطي و شغلي

حوادث محيطي و شغلي، طيف وسيعي از موارد اورژانس را در بر مي گيرند که مهم ترين آنها عبارتند از:

تصادف با وسائط نقليه ، سقوط از بلندي ، سوختگي ، برق گرفتگي ، ریزش آوار ، مسموميت هاي داروئي و شيميائي ، خودکشي ، گزيدگي توسط مار، عقرب و ساير جانوران ، غرق شدگي.

 اورژانس هاي دستگاه اسکلتي

اين بيماريها عبارتند از شکستگي هاي باز يا بسته استخوان ها ، در رفتگي در مفاصل و اندام ها ، پارگي وسيع بافت نرم در اندام هاي بدن.

 

اجزاء یک واحد امدادی اورژانس پیش بیمارستانی 115 چیست؟ 

1- پرسنل تخصصی ( پرسنل با تحصیلات دانشگاهی -مدارک تحصیلی فوریتهای پزشکی ، پرستاری و بیهوشی) 

emt-emt-isfahan

2- تجهیزات تخصصی اورژانس پیش بیمارستانی از جمله وسایل ثابت سازی و انتقال بیمار ، کیف احیاء به همراه داروهای ضروری و وسایل مدیریت راه هوایی می باشد.

 

ems-tools_isfahan

 

3- وسیله نقلیه که بسته به محل ماموریت و نوع ماموریت متفاوت می باشد ( خوردروی آمبولانس ، موتور سیکلت یا هلی کوپتر امداد )

 

ambo

خودروی آمبولانس (تیپ B)

 

hel

بالگرد اورژانس (مدیکوپتر)

 

motor-ems-esfahanموتورلانس

 

واحد اعزام شده در محل حادثه با انجام معاینه اولیه و گرفتن شرح حال از بیمار ، اقدامات اولیه از جمله باز کردن راه هوایی ، کنترل خونریزی و ثابت سازی اندام شکسته را انجام می دهد در ادامه با کمک وسایل مخصوص حمل بیمار ، مصدوم را به داخل آمبولانس انتقال داده و ضمن هماهنگی با اتاق فرمان برای تعیین مرکز درمانی پذیرنده بیمار ، ادامه درمان بیمار را در داخل آمبولانس انجام خواهد داد. چنانچه تعداد مصدومین درمحل حادثه بیش از یک مورد باشد و همگی نیاز به انتقال به مراکز درمانی داشته باشند ، اولین واحد امدادی اعزام شده به محل وظیفه بررسی همه مصدومین و انجام اقدامات اولیه برای آنها را دارد در واقع این واحد اعزامی وظیفه فرماندهی حادثه در بعد سلامتی صحنه حادثه را برعهده داشته و به دسته بندی مصدومین از نظر اولویت رسیدگی و دریافت خدمات اورژانسی و انتقال می پردازد.

 

چگونه با برقراري‌ تماس‌ تلفني‌ از خدمات اورژانس استفاده کنیم؟

وقتي‌ با تلفن‌ اورژانس‌ ( شماره 115)تماس‌ مي‌گيريد، در مورد وضعیت فعلی بیمار و نوع حادثه از شما سوال می شود. اگر با چندين‌ مصدوم‌ مواجه‌ شده‌ايد، در درخواست خود به تعداد مصدومین و نوع آسیب آنها اشاره کنید اینکار باعث افزایش سرعت عمل و دقت تصمیم گیری در پرسنل اتاق فرمان اورژانس خواهد بود. اگر در مورد موقعيت‌ مكاني‌ خود مطمئن‌ نيستيد، هراس‌ به‌ خود راه‌ ندهيد. سعي‌ كنيد از افراد محلی و اطرافيان‌ موقعيت‌ جغرافيايي‌ محل‌ را جويا شويد.

در تماس‌ با اتاق فرمان اورژانس‌ سعي‌ كنيد خونسردي‌ خود را حفظ‌ كنيد تا بتوانيد تمام‌ اطلاعات‌ موردنياز را ارايه‌ كنيد.

 

اطلاعاتي‌ كه بايد در اختيار اورژانس‌ قرار دهيد؟

جزييات‌ زير ضروري‌ هستند:

- شماره‌ تلفن خودتان

- محل‌ دقيق‌ حادثه

در صورت‌ امكان‌، نام‌ يا شماره‌ جاده‌ را بدهيد. هرگونه‌ تقاطع‌ يا نشانه‌ ديگر را ذكر كنيد.

- نوع و سنگيني مورد اورژانس ، به عنوان مثال «حادثه رانندگي دو ماشين جاده مسدود شده و سه نفر گير افتاده است »

- تعداد، جنس‌ و سن‌ تقريبي‌ مصدومان‌ و هر چيزي‌ كه‌ در مورد وضعيت‌ آنها مي‌دانيد؛ به‌عنوان‌ مثال‌ «مرد، پنجاه‌ و چند ساله‌، مشكوك‌ به‌ حمله‌ قلبي‌، ايست‌ قلبي‌».

- جزييات‌ هر نوع‌ خطر مثل‌ گاز، مواد سمي‌، صدمه‌ خطوط‌ نيرو يا وضع‌ آب‌ و هوا (مثلاً مه‌ يا جاده‌ يخ‌ زده‌).

 

اقدامات افراد حاضر در صحنه تا رسیدن واحد امدادی اورژانس 115 چیست ؟

بعد از برقراری تماس با شماره 115 و دادن شرح حال بیمار و آدرس محل حادثه به موارد زیر توجه نموده و خود و دیگران را ملزم به رعایت آنها بدانید.

1- سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و دیگران را نیز به آرامش و پرهیز از اقدام عجولانه تشویق نمایید.

2- راه را برای رسیدن نیروهای امدادی به محل حادثه باز نگه دارید چنانچه باز کردن مسیر نیاز به کمک نیروی پلیس دارد حتما موارد را با پلیس 110 در میان بگذارید. در تصادفات چنانچه محل حادثه در نقطه ای قرار دارد که هر لحظه امکان ورود ماشین های دیگر به محل حادثه و خطر برخورد با مصدومین و خودرو آنها وجود دارد ( بعد از پیچ یا نقاط کور)، در فاصله ای دورتر از محل حادثه دیگررانندگان را از وجود خطر در مسیر آگاه سازید.

3- وسیله نقلیه خود را در محلی دورتر از محل حادثه پارک کنید.

4- از جابجا کردن مصدومینی که امکان صدمات سرو گردن و ستون فقرات در آنها وجود دارد بپرهیزید. چنانچه محل حادثه احتمال آسیب بیشتر را برای مصدوم بهمراه دارد مانند زمانی که اتومبیل آتش گرفته و یا در حال سقوط در پرتگاه است با رعایت احتیاط و با حداقل حرکت ، مصدوم را از محل خارج سازید.

5- چنانچه مصدوم در محل حادثه گیر افتاده مانند شخصی که در اثر تصادف در اتومبیل خود حبس شده و دربها باز نمی شود حتما از نیروهای امداد نجات ( در شهرها آتش نشانی و در جاده هلال احمر ) تقاضای کمک نمایید و حتی المقدور از اقدام برای رها سازی بیمار در شرایط عادی بپرهیزید.

6- هرگز به بیمار و مصدومینی که هوشیاری آنها کامل نیست آب و غذا ندهید زیرا بدلیل عدم هوشیاری کامل و ناتوانی در بلع ، ممکن است آب و غذایی به بیمار می دهید راه هوایی بیمار را ببند و باعث خفگی وی شود.

 

در هنگام تماس با فوریتهای پزشکی (115) چه مسائلي را بايد رعايت كنيم؟

- حفظ خونسردي

- پاسخگويي به سوالات پزشکان و پرستاران 115 (در مورد سن، جنس و تعداد مصدومین ، سابقه‌ي بيماري، نحوه‌ي بروز حادثه)

- دادن نشاني كامل و در صورت امکان نام یا شماره کوچه و خیابان (اگر در مورد موقعیت مکانی خود مطمئن نیستید ، هراس به خود راه ندهید ، سعی کنید از افراد محلی واطرافیان موقیعت جغرافیایی محل را جویا شوید.)

- بكار بستن توصيه‌هاي پزشکان و پرستاران 115 تا رسيدن اكيپ امدادي

- دادن اطلاعات در خصوص خطرات موجود در محل حادثه مثل وجود مواد سمی ، آسیب سیمهای برق یا وضعیت آب و هوا (مه یا جاده یخ زده)

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:,
ارسال توسط مديريت وبلاگ احياء
آخرین مطالب


--------------------------------------------------------------------------------