تروما چیست?

امروزه تروما از مباحث‌ مهمی است که در اکثر کشورهای پیشرفته مورد توجه جدی قرار دارد؛ چراکه چهارمین علت مرگ در تمام دنیا و اولین علت مرگ در چهار دهه اول عمر محسوب می شود. سالانه هزاران مرگ و میلیونها جراحت ناشی از تروماهای مختلف به وقوع می پیوندد. این مرگ و میر سال به سال در حال افزایش است.

در ایران اگرچه بيماري‌هاي قلبي- ‌عروقي، اولين عامل مرگ و مير هستند، اما بيشترين عمر از دست رفته در كشور ما در اثر تروماست، چون بيماري‌هاي قلبي - عروقي بيشتر در افراد مسن روي مي‌دهند، ولي تروما معمولا در افراد جوان اتفاق مي‌افتد.

كارشناسان 50 درصد عوارض ترومايي را مربوط به حوادث ترافيكي مي‌دانند؛ به‌خصوص در ايران يعني در كشوري كه به گفته كارشناسان در هر 20 دقيقه يك نفر در اثر تصادفات يا جان خود را از دست مي‌دهد يا دچار صدمات جدي و معلوليت‌هاي دائم مي‌شود.

آنچه بايد در مورد تروما بيشتر به آن پرداخته شود، توجه مضاعف به اين موضوع است كه مجلس، دولت، وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها بايد تمام توانشان را بسيج كنند تا سيستم تروما در كشور سازماندهي و داير شود.

به همين علت در كشورهاي پيشرفته براي حل اين مسئله سيستم‌ تروما يعني سيستمی برای مدیریت و درمان مناسب مصدوم از صحنه حادثه تا پایان درمان و بازتواني و برگشت مجدد و کارامد او به جامعه، ايجاد كرده‌اند.

*****

جهت دانلود فایل ppt ترومای دکتر مهشیدفر کلیک فرمایید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط
آخرین مطالب


--------------------------------------------------------------------------------